Claude Monet in series
Durand-Ruel
Claude Monet: Kathedraal van Rouen, westgevel, zonlicht, 1894 (detail)
In de tweede helft van zijn loopbaan verdiende Claude Monet veel geld met zijn in serie gemaakte schilderijen. In mei 1891 toonde galerie Durand-Ruel in Parijs een serie van vijftien korenschoven. Het publiek was niet alleen verbaasd en verrast, maar ook enthousiast over deze presentatie.Lichteffecten
"Een dergelijke strengheid in onderwerpkeuze had men nog nooit bij solotentoonstellingen gezien," schreef Birgit Zeidler. Claude Monet had het motief losgelaten en zich geconcentreerd op de werking van het licht en de atmosfeer. "Toen de impressionisten hun doeken mee naar buiten namen, gebruikten ze paletten vol heldere zuivere kleuren die een nieuwe glans en schittering aan hun werk verleenden," zei Richard W. Murphy. "Ze gebruikten ongemengde verf die ze met korte levendige vegen aanbrachten om iets van de veelheid van kleur- en lichteffecten in de natuur over te dragen." Claude Monet was een meester in het vastleggen van lichteffecten. We zien dat in al zijn riviergezichten, maar misschien nog beter in zijn seriematige studies.Series
Claude Monet werkte simultaan aan zijn schilderijen in serie. Hij wilde het licht en de atmosfeer van een bepaald moment vangen en wisselde daarom elk halfuur van schilderij. Een mooi voorbeeld van deze werkwijze zien we bij de serie met de kathedraal van Rouen. Monet mocht zijn ezel in een modezaak neerzetten, van waaruit hij een goed zicht had op de façade van de kathedraal. In de ochtenduren kon hij meestal rustig werken, maar in de middaguren moest hij zijn plek achter de schildersezel regelmatig verlaten omdat het dan drukker was in de modezaak: de dames pasten niet graag in het bijzijn van de kunstenaar. De meeste schilderijen in deze serie tonen de kathedraal van Rouen daarom in het ochtendlicht.Waterlelies
Claude Monet heeft ook veel geschilderd in zijn tuin in Giverny. Aan het einde van zijn leven schilderde hij in zijn atelier een serie waterlelieschilderijen, de 'Nymphéas'. Deze schilderijen zijn samen meer dan negentig meter lang en twee meter hoog. Deze schilderijenserie schonk hij aan de Franse staat. De kunstwerken kunnen worden bekeken in het Musée de l'Orangerie in de Parijse Tuilerieën, vlak bij het Louvre in een soort paviljoen aan de kant van het Place de la Concorde.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaarde nieuwsbrief schenken we ook veel aandacht aan kunst en kunstenaars. Lees Kunstbegrip als u meer wilt weten over de belangrijkste kunststromingen en kunstenaars.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Kunstbegrip
'Kunstbegrip: columns over kunst en kunstenaars' van Ruud van Capelleveen is een interessante en afwisselende publicatie en mede daarom geschikt voor elke kunstliefhebber.Met deze uitgave komt u veel te weten over de belangrijkste kunststromingen en kunstenaars uit met name de laatste eeuw.
Bekijk: Kunstbegrip
Lees verder: meer kunst
Opinie over KunstClaude Monet in Trouville
Leestip
Neem een gratis abonnement op onze populaire nieuwsbrief: nieuws, feitjes en tips over Kunst, Geschiedenis en Cultuur.
Al twintig jaar een begrip in Nederland
bij liefhebbers van Kunst en Cultuur
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
bij liefhebbers van Kunst en Cultuur
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Kijken naar Kunst
In 'Kijken naar kunst' staan honderdvijftig interessante en fraai geïllustreerde verhalen van Ruud van Capelleveen over opmerkelijke kunstenaars. Hij koos interessante voorbeelden.De belangrijkste kunststromingen tussen de renaissance en de twintigste eeuw komen in deze uitgave ter sprake.
Kijken naar Kunst
Geschiedenis
Lees over de belangrijke episodes uit onze vaderlandse geschiedenis.Door de Nederlandse geschiedenis is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis