Panorama van Hercules Seghers
Buitenland

Hercules Seghers: Panoramalandschap, ca. 1625
De Nederlandse kunstenaar Hercules Seghers bezocht nooit het buitenland. Wat hij wist over buitenlandse landschappen had hij gezien op prenten en schilderijen van andere kunstenaars. Bovendien moet hij veel fantasie hebben gehad. Voor zijn tijdgenoten waren zijn landschappen zeer vertrouwenwekkend. Hij schilderde het romantische beeld dat in de zestiende en de zeventiende eeuw bestond over bergen, rivieren en kasteeltjes in verre landen. In hun ogen schilderde Hercules Seghers realistische voorstellingen.Amsterdam
Hercules Seghers was de zoon van een Vlaamse immigrant. Hij kreeg in Amsterdam zijn eerste schilderslessen bij de uit Antwerpen afkomstige Gillis van Coninxloo. Seghers schreef zich in 1612 in bij het schildersgilde van Haarlem. Kort daarop vestigde hij zich in Amsterdam, waar hij in 1615 in het huwelijk trad. Het ging hem goed. Hij kocht in 1619 een groot huis aan de Lindengracht. Seghers noemde dit pand 'het Vallende Water'. Het zou hem niet altijd goed blijven gaan. Aan het einde van zijn leven ontstonden problemen. Mogelijk speelde drank hierbij een rol. Seghers moest zijn woning met atelier aan de Lindengracht verkopen. In 1633 vestigde hij zich in Utrecht. Hij overleed enige jaren later in Den Haag.Experimenten
Ik wil u ook nog iets over zijn fabuleuze grafische experimenten vertellen. Hercules Seghers was niet alleen kunstschilder hij was ook een zeer begaafd graficus, maar in tegenstelling tot zijn tijdgenoten drukte hij geen grote oplagen van steeds dezelfde prent. Seghers bleef experimenteren. Hij maakte steeds veranderingen in de drukplaat en voegde met inkt en verf bomen, rotsen en mensen toe aan zijn gedrukte landschappen. Het is soms nauwelijks te geloven dat prenten met dezelfde etsplaat zijn gedrukt. Seghers drukte zijn etsen niet alleen met inkt, maar ook met olieverf af en gebruikte daarvoor allerlei ondergronden, zoals schildersdoek. Het publiek moest niets hebben van zijn experimenteerdrift. Men vond alleen zijn landschappen in olieverf waardevol.Rembrandt
Hercules Seghers zocht de grenzen van de grafiek op. Hij was zijn tijd vooruit en dit werd opgemerkt door de grootste Nederlandse kunstenaar van de zeventiende eeuw. Rembrandt van Rijn was een bewonderaar van het werk van Hercules Seghers. Rembrandt bezat minstens acht schilderijen, een groot aantal etsen en een etsplaat van Seghers. Rembrandt gebruikte deze etsplaat met een voorstelling van 'Landschap met Tobias en de engel' (1633) om daarvan omstreeks 1652 zijn 'De vlucht naar Egypte' te maken.PS
Lees Kunstbegrip als u meer wilt weten over kunst en belangrijke kunstenaars.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Kunstbegrip

Met deze uitgave komt u veel te weten over de belangrijkste kunststromingen en kunstenaars uit met name de laatste eeuw.
Bekijk: Kunstbegrip
Lees verder: meer kunst
Opinie over KunstLeestip
Neem een gratis abonnement op onze populaire nieuwsbrief: nieuws, feitjes en tips over Kunst, Geschiedenis en Cultuur.
Al twintig jaar een begrip in Nederland
bij liefhebbers van Kunst en Cultuur
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
bij liefhebbers van Kunst en Cultuur
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Kijken naar Kunst

De belangrijkste kunststromingen tussen de renaissance en de twintigste eeuw komen in deze uitgave ter sprake.
Kijken naar Kunst
Geschiedenis

Door de Nederlandse geschiedenis is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.