Parijs: Geschiedenis en wetenswaardigheden
Titel: Parijs: Geschiedenis en wetenswaardigheden
Auteur: Ruud van Capelleveen
Parijs
Elke keer als u de Franse hoofdstad bezoekt wordt u verrast door de allure, de schoonheid en de geschiedenis van Parijs. Deze stad is het resultaat van een ontwikkeling van tweeduizend jaar. In de wereldstad Parijs kunt u uren ronddwalen. Het is gemakkelijk om van deze stad te gaan houden. Over bijna elk gebouw in het centrum van Parijs is een interessant verhaal te vertellen. Auteur Ruud van Capelleveen koos de belangrijkste en mooiste plekjes in Parijs. Met 'Parijs: Geschiedenis en wetenswaardigheden' kunt u uw bezoek aan deze wereldstad perfect voorbereiden.Lutetia
Aan de oever van de Seine ontstond aan het begin van onze jaartelling de nederzetting Parisii. Al snel daarna bouwde men op het Île de la Cité. Daar bouwde men later de Conciergerie en de Notre-Dame van Parijs. Julius Caesar veroverde in 52 voor Christus Parisii. Hij noemde de plaats Lutetia. De Romeinse stad lag grofweg op de plaats van het huidige Île de la Cité en het Quartier Latin. De door de Romeinen gebouwde Arena van Lutetia is het oudst bewaard gebleven gebouw van Parijs. Daar hielden de Romeinen hun gladiatorengevechten en theatervoorstellingen.Kunst en wetenschap
Koning Clovis I maakte in 506 van Lutetia de hoofdstad van het Frankische Rijk. Parijs werd in de middeleeuwen al vroeg een centrum van cultuur. De universiteit van deze stad geniet nog altijd aanzien en wordt gezien als een van de meest prestigieuze universiteiten ter wereld. Het is indrukwekkend wat Frankrijk heeft voortgebracht op het gebied van kunsten en wetenschappen. Parijs was in de achttiende en de negentiende eeuw het middelpunt van de culturele wereld. Veel van hetgeen de Fransen op het gebied van literatuur, wetenschap, kunst en politiek hebben voortgebracht is in Parijs te vinden.Franse Revolutie
Frankrijk was eeuwenlang een koninkrijk. Koning Frans I vestigde zich in 1528 in Parijs en bepaalde dat er moest worden onderwezen in de exacte wetenschappen. Hij richtte hiervoor in 1530 het Collège de France op. Lodewijk XIV koos in 1677 Versailles als residentie. Het bestuur op afstand verloor langzaam haar greep op de bevolking. De bestorming van de Bastille op 14 juli 1789 betekende het begin van de Franse Revolutie. Het koningspaar Lodewijk XVI en Marie Antoinette werden in 1793 op de Place de la Révolution, het huidige Place de la Concorde, met de guillotine om het leven gebracht. Napoleon Bonaparte greep na de revolutie de macht. Hij won een groot aantal veldslagen. Hieraan herinneren de vele monumenten in Parijs, zoals de Colonne Vendôme en de Arc de Triomphe. In opdracht van Napoleon Bonaparte plaatste men in 1810 op de Pont de la Concorde acht standbeelden van generaals die tijdens de veldtochten van het napoleontische leger waren gesneuveld. Napoleon liet ook het Palais Bourbon bouwen. In dit gebouw aan de Seine zetelt nu het Franse Lagerhuis, de Assemblée National.Georges-Eugène Haussmann
In de tijd van Napoleon besloot men ook tot modernisering van de stad. Het besluit tot de aanleg van het Canal Saint-Martin werd in de tijd van Napoleon genomen. Het kanaal werd in 1825 in gebruik genomen. Georges-Eugène Haussmann was verantwoordelijk voor de grote verbouwingen van Parijs in de tweede helft van de negentiende eeuw. Haussmann tekende twaalf brede boulevards op de kaart van Parijs met de Arc de Triomphe op de Place de l'Etoile als middelpunt. Een van deze straten kreeg zijn naam: de Boulevard Haussmann. Er werd in deze jaren ook veel gesloopt. Complete volksbuurten gingen tegen de vlakte. De bewoners hiervan moesten zich in de buitenwijken vestigen, want de huizen die daarvoor rond de boulevards werden gebouwd waren veel duurder dan de afgebroken huizen. Hierdoor begon de trek naar de buitenwijken van Parijs. De arbeiders woonden voortaan in de banlieues.Les Halles
Parijs is ook vermaard om haar uitgaansgelegenheden. In de tijd van Haussmann werden tien overdekte markthallen gebouwd om de restaurants, cafés en andere horecazaken te bevoorraden. De tien overdekte gietijzeren markthallen van architect Victor Baltard werden Les Halles genoemd. Het toenemende verkeer in het centrum van Parijs werd in de jaren zestig van de vorige eeuw een steeds groter probleem. Het stadsbestuur besloot de versmarkt te verplaatsen naar Rungis bij de luchthaven Orly. Dagelijks doen meer dan twintigduizend inkopers van Franse en internationale restaurants en traiteurs in Rungis hun inkopen. Rungis kan bezocht worden.Kunst
Op de plaats van de Hallen bouwde men het winkelcentrum Forum des Halles en het door Renzo Piano en Richard Rogers ontworpen Centre Pompidou met de wirwar van pijpen en buizen aan de buitenzijde van het gebouw. Parijs heeft veel musea. Het beroemdst is natuurlijk het Louvre. Dit voormalige middeleeuwse paleis werd door Napoleon Bonaparte aangewezen als de plaats waar de kunstschatten die hij tijdens zijn veldtochten buitmaakte aan het Franse volk getoond werden. De kunstverzameling groeide snel. In de negentiende eeuw werd het Louvre verschillende keren uitgebreid. De laatste uitbreiding is de piramide-ingang van de Chinees-Amerikaanse architect Ieoh Ming Pei. In het Louvre hangt onder meer de Mona Lisa, het beroemdste schilderij van Leonardo da Vinci.Spoor
In de negentiende eeuw ontstond in Frankrijk het impressionisme. Musée d'Orsay schenkt daar aandacht aan. Dit museum is gevestigd in een voormalig station aan de Seine. De impressionist Claude Monet schilderde in 1877 twaalf schilderijen bij het station Saint-Lazare. Het spoor veranderde het leven omdat mensen en goederen sneller getransporteerd konden worden. Monet hield van deze vooruitgang. Parijs heeft talrijke indrukwekkende stations, zoals Gare d'Austerlitz en Gare du Nord.Metro
Fulgence Bienvenüe presenteerde in 1895 een plan voor een metrodienst in de Franse hoofdstad. Men ging voortvarend te werk. De eerste metrolijn moest klaar zijn voordat de Wereldtentoonstelling en de Olympische Zomerspelen op 14 april 1900 begonnen. Verschillende maatschappijen legden lijnen aan. De kenmerkende ingangen van de metro werden ontworpen door architect Hector Guimard. Hij was de belangrijkste vertegenwoordiger van de art nouveau in Frankrijk. Hiervan zijn er ongeveer zestig bewaard gebleven, die als monument worden beschermd. De vervoermaatschappijen in Parijs werden in 1948 genationaliseerd. Het openbaar vervoer wordt sindsdien uitgebaat door de Régie Autonome des Transports Parisiens (RATP).Interessant
In 'Parijs: Geschiedenis en wetenswaardigheden' van Ruud van Capelleveen staan 150 interessante en fraai geïllustreerde verhalen met wetenswaardigheden over de geschiedenis van de Franse hoofdstad. Als u binnenkort uw vakantie in Parijs doorbrengt kunt u zich met deze uitgave goed voorbereiden, want 'Parijs: Geschiedenis en wetenswaardigheden' is niet alleen geschreven voor liefhebbers van geschiedenis. Met dit e-boek gaat u goed voorbereid op reis.Ja, ik wil dit product nu bestellen
BestellenProductspecificatie
Titel: Parijs: Geschiedenis en wetenswaardighedenAuteur: Ruud van Capelleveen
Aantal pagina's: 154
Aantal afbeeldingen: 150
Uitgave: E-book, PDF, AbsoluteFigures.nl
Versie 2024
Prijs: 6,95 euro
Systeem
Deze PDF kan op elk systeem (incl. Windows, Apple en Linux) gelezen worden, waarop een gratis te downloaden programma is geïnstalleerd voor het lezen van PDF-bestanden, zoals de Adobe Reader. Ook de meeste e-readers kunnen PDF-bestanden lezen. Controleer, als u twijfelt, de technische specificatie van uw apparaat.Levering
Direct na betaling wordt u doorverwezen naar het bestelde product. U slaat dit bestand op uw PC, iPad, E-reader of Smartphone op en u maakt een back-up.Ja, ik wil dit product nu bestellen
BestellenInhoudsopgave
Ja, ik wil dit product nu bestellen
BestellenMeer informatie
AbsoluteFigures.nlOnze bestseller
Met 'Nederlandse kastelen: van motte tot buitenplaats' heeft Ben Hendriks een zeer toegankelijke studie geschreven over de geschiedenis van Nederlandse kastelen en het leven op kastelen door de eeuwen heen.
Deze uitgave is een must voor elke liefhebber van kastelen en geschiedenis.
Nederlandse kastelen
Bestelprocedure