Hundertwasser, Kramer, negentiende eeuw & Klein
Dossier Kunst
Vorige pagina Dossier KunstDossier Kunst A/Z
Volgende pagina Dossier Kunst
Friedensreich Hundertwasser
Deze zomer presenteert de Kunsthal Rotterdam voor het eerst in Nederland een groot overzicht van de architectuurmodellen van kunstenaar en architect Friedensreich Hundertwasser (1928-2000). Ruim twintig modellen en enkele tientallen schilderijen verbeelden zijn eigenzinnige en afwijkende ideeën over architectuur. De tentoonstelling gaat in op zijn fantasierijke en veelzijdige ontwerpen.In de jaren zeventig ontwikkelt Friedensreich Hundertwasser eigenzinnige concepten over architectuur. Hij schrijft essays en kritieken, houdt (naakt)lezingen en zet met zijn theorieën de architectuurwereld aan het denken. In de jaren tachtig brengt Friedensreich Hundertwasser zijn theorieën in de praktijk en bouwt als een moderne Antoni Gaudi fantastische architectuur. Hij bedenkt, bouwt en 'bekleedt' verschillende al dan niet bestaande gebouwen. Het bouwproces begint, volgens Friedensreich Hundertwasser, pas wanneer het gebouw wordt bewoond. Zoals een sloppenwijk ontstaat, zo zou iedereen zijn eigen architectuur moeten maken. Kleurgebruik in de architectuur is voor Friedensreich Hundertwasser net zo belangrijk als in de schilderkunst. Hij blijft dan ook een schilder die huizen omvormt en houdt zich niet aan de gebruikelijke clichés en normen van de academische architectuur. Ecologie en fantasie zijn de uitgangspunten voor zijn ontwerpen. Zijn sprookjesachtige gebouwen zijn voor veel mensen het voorbeeld van mooie architectuur.
Kunsthal Rotterdam, van 29 mei t/m 5 september 2004
Kramer versus Rietveld
Eén van de openingstentoonstellingen van het Stedelijk Museum CS aan de Oosterdokskade in Amsterdam is een grootse presentatie van de meubelcollectie van het museum. Centraal in dit overzicht staan uitgebreide selecties uit de oeuvres van Piet Kramer en Gerrit Rietveld. Daarnaast is er uitgebreid aandacht voor meubilair van andere ontwerpers uit de periode 1845 tot nu.De architecten-ontwerpers Kramer en Rietveld worden doorgaans als elkaars tegenpolen beschouwd. Piet Kramer (1881-1961) was een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Amsterdamse School, de expressionistische architectuurstroming in de hoofdstad tijdens het interbellum. Deze stroming, met talloze voorbeelden op het gebied van sociale woningbouw, is vooral bekend om de grillige vormentaal en rijke ornamentiek.
Gerrit Rietveld (1888-1964) behoorde enige tijd tot De Stijl en was meer een functionalist. Zijn bekendste werk is het Rietveld-Schröder-huis in Utrecht.
Beide architecten waren in hun contrastvolle stijlen ook zeer actief op het gebied van meubelvormgeving. Het Stedelijk Museum bezit van hen, naast het Centraal Museum voor zover het Rietveld betreft, de meest omvangrijke en meest veelzijdige meubelverzameling ter wereld.
Stedelijk Museum CS, van 16 mei t/m 29 augustus 2004
Het mooiste van de negentiende eeuw in Dordrecht
Voor het eerst zijn er tweehonderd hoogtepunten uit de collectie 19de-eeuwse schilderkunst, kunstnijverheid en beeldhouwkunst van het Rijksmuseum Amsterdam en het Dordrechts Museum samen te zien. Een keur aan kunstenaars komt aan bod, van de vroege Romantiek tot de schilders van de Haagse School en de Amsterdamse Impressionisten. Werken van Koekkoek, Schelfhout, Cuypers, Jan Weissenbruch, Anton Mauve, H.W. Mesdag, Maris, George Breitner, Colenbrander en Israels uit beide collecties ontmoeten elkaar. Vanaf 20 mei 2004 is de tentoonstelling te bezichtigen in het Dordrechts Museum.Volgens Peter Schoon, directeur van het museum in Dordrecht, vullen de twee collecties elkaar uitstekend aan waardoor het mogelijk is een gevarieerd beeld van de negentiende eeuw te geven. Vrijwel alle belangrijke kunstenaars en stijlontwikkelingen kunnen met topstukken worden gepresenteerd. In de verrassende presentatie wordt de nadruk gelegd op het verhaal dat de schilderijen, beschilderde kasten, fluwelen stoelen en zilveren kandelaars vertellen over de negentiende eeuw. Wie waren de 19e-eeuwers, hoe richtten ze hun huizen in, welke modes volgden ze, hoe zagen hun steden en landschappen eruit? Hoewel het verhaal dat de kunstwerken vertellen niet volledig is, is het wel intrigerend. Het geeft informatie van ooggetuigen, een verbeelding uit de eerste hand.
Dordrechts Museum
(Juni 2004)
Martina Klein
Martina Klein maakt monochromen. Schilderijen in hun meest pure hoedanigheid: formele structuren, vierkanten of rechthoeken, met een vlak in één kleur. De kleuren in het werk zijn zowel zacht en getemperd als helder en uitgesproken. Ze ontstaan tamelijk intuïtief, al werkend, in een lang proces van intensief en telkens opnieuw mengen. De verf wordt in meerdere lagen opgebracht, met een spatel, waardoor een levend en soms bijna gepleisterd oppervlak ontstaat, een licht geaccidenteerd landschap, veranderlijk golvend onder de invloed van het licht.Kleins schilderijen zijn allerminst koel en vlak, maar roepen eerder een indruk op van een zekere doorleefdheid, van diepte en ruimtelijkheid.
Rijksmuseum Twenthe, Enschede, Telefoon: 053 435 8675
Van 3 juli t/m 12 september 2004
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken we ook veel aandacht aan kunst en kunstenaars. Lees Kunstbegrip als u meer wilt weten over de belangrijkste kunststromingen en kunstenaars.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Kunstbegrip

Met deze uitgave komt u veel te weten over de belangrijkste kunststromingen en kunstenaars uit met name de laatste eeuw.
Bekijk: Kunstbegrip
Lees verder: meer Kunst en Design
Kunst ActueelKunst en Design
Leestip
Neem een gratis abonnement op onze populaire nieuwsbrief: nieuws, feitjes en tips over Kunst, Geschiedenis en Cultuur.
Al twintig jaar een begrip in Nederland
bij liefhebbers van Kunst en Cultuur
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
bij liefhebbers van Kunst en Cultuur
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Kijken naar Kunst

De belangrijkste kunststromingen tussen de renaissance en de twintigste eeuw komen in deze uitgave ter sprake.
Kijken naar Kunst
Geschiedenis

Door de Nederlandse geschiedenis is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis