Sierd Geertsma
Museum Smallingerland
Van 14 februari tot en met 6 april 2003 is in Museum Smallingerland de tentoonstelling Attentie! Advertentie, Kunst in de reclame van Sierd Geertsma (1893-1985) en tijdgenoten te zien.Reclamekunst
De tentoonstelling geeft een beeld van de reclamekunst die de Friese kunstenaar heeft ontworpen. De ontwerpen dateren voornamelijk tussen 1918 en 1923 toen Geertsma in Groningen zijn atelier had. Te zien zijn affiches, ontwerpen voor advertenties, logo's en commercieel drukwerk. Daarnaast toont de expositie ook reclamewerk met vergelijkbare stijlkenmerken van bekende tijdgenoten zoals Johann Caspel, Tjeerd Bottema, Albert Hahn en kunstenaars van De Ploeg uit Groningen. Daardoor geeft deze overzichtstentoonstelling een treffend beeld hoe men in die tijd dacht over reclame: in reclame-uitingen dient kunst met een hoofdletter K voorop te staan.Lokale en nationale bedrijven
Sierd Geertsma begon zijn reclameatelier in een tijd waarin op reclamegebied nog flink werd gepionierd. Zo ook Geertsma, hij experimenteerde volop zowel in stijl als techniek. Zijn beeldende en literaire creativiteit kon hij volop kwijt in opdrachten van lokale en nationale bedrijven voor advertenties en affiches.Sociaal geëngageerd
Sierd Geertsma was ook sociaal geëngageerd; in opdracht van de Bond voor Staatspensionneering brengt hij op dramatische wijze de afhankelijke positie van ouderen in beeld. Op een prent staan de woorden "Oud-en-arm - hoe lang nog?" onder de afbeelding van een gebogen oude marskramer in een verlaten landschap. Dat Sierd Geertsma een groot en veelzijdig kunstenaar was, ondanks zijn handicap (hij had aan elke hand slechts één vinger), leidt geen twijfel.In zijn werk zie je dat zijn stijl raakpunten vertoont met Art Nouveau. Dit blijkt uit het gebruik van sierlijke motieven als decoratieve letters, krullen en boogjes. Later werk van Sierd Geertsma is zeer experimenteel en vertoont gelijkenis met dat van de kunststroming De Stijl, met vertegenwoordigers zoals Theo van Doesburg en Bart van der Leck.
Zijn decoratieve affiches sluiten nauw aan bij de eerder genoemde opvatting dat het bij reclame in de eerste plaats om schoonheid moet gaan. Of het nu ging om affiches of advertenties, Sierd Geertsma maakte Kunst in de reclame.
Tentoonstelling
Museum SmallingerlandMuseumplein 2, Drachten
Van 14 februari tot en met 6 april 2003
Openingstijden: di-za van 11.00-17.00 uur, zo van 13.00-17.00 uur
Telefoon: 0512 515 647
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaarde nieuwsbrief schenken we ook veel aandacht aan kunst en kunstenaars. Lees Kunstbegrip als u meer wilt weten over de belangrijkste kunststromingen en kunstenaars.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Kunstbegrip

Met deze uitgave komt u veel te weten over de belangrijkste kunststromingen en kunstenaars uit met name de laatste eeuw.
Bekijk: Kunstbegrip
Lees verder: meer kunstenaars
Kunstenaars A/ZKunst en Cultuur
Kunst en Cultuur februari 2003
Leestip
Neem een gratis abonnement op onze populaire nieuwsbrief: nieuws, feitjes en tips over Kunst, Geschiedenis en Cultuur.
Al twintig jaar een begrip in Nederland
bij liefhebbers van Kunst en Cultuur
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
bij liefhebbers van Kunst en Cultuur
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Kijken naar Kunst

De belangrijkste kunststromingen tussen de renaissance en de twintigste eeuw komen in deze uitgave ter sprake.
Kijken naar Kunst
Geschiedenis

Door de Nederlandse geschiedenis is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.