Malachi Farrell
Installaties
De ingewikkelde en kostbare installaties van Malachi Farrell (Dublin, 1970) doen denken aan de bewegende machines van Jean Tinguely. Waar ze bij Jean Tinguely echter voornamelijk esthetisch waren, stelt Malachi Farrell op een agressieve en ironische manier politiek-maatschappelijke zaken aan de orde zoals de televisiecultuur, paparazzi en hooligans. De tentoonstelling "Nothing domestic" in het Kunstmuseum Den Haag gaat over de Amerikaanse fascinatie met wapens - vier stands roepen het beeld op van een kleurrijke wapenbazaar, op de tafels liggen speelgoedkopieën van wapenassemblages en op de achtergrond zijn handelaren te horen. De marktkramen vertegenwoordigen de wapenhandel: de Afrikaanse-, de Arabische-, de Amerikaanse- en tot slot een universele markt. Terwijl het publiek over de bazaar loopt, wordt het gevraagd zijn rol als koper en consument te heroverwegen.De betekenis van macht en geld
De betekenis van macht en geld, het vernietigen van de natuur, de verkilling van de maatschappij en oorlog zijn thema's waar Malachi Farrell ons naar laat kijken, evenals naar bundels kabels, elektronica, rubberen slangen, metalen platen en gevonden voorwerpen waar geluid en beweging aan zijn toegevoegd. Alle mechanische constructies zijn duidelijk zichtbaar. Het resultaat zijn luidruchtige en wilde sculpturen die de ruimte vullen op een semi-chaotische manier maar met een heldere verhaallijn. Wat we zien is theater voor robots, machines, geautomatiseerde poppen, alledaagse voorwerpen, aangedreven door pneumatische compressors, hydraulica en dansende werktuigen. Malachi Farrells maatschappijkritische installaties zijn nooit zonder humor; hij is een bricoleur en improviseert alles. Wat normaal gesproken een installatie wordt genoemd verandert Farrell in een gedramatiseerd en geëngageerd artistiek vuurwerk.Interactieve installaties
Malachi Farrell staat bekend om zijn interactieve installaties. Zo werden bezoekers in Interview (Paparrazzi) 2001 door een media circus geloodst, waar camera's klikten en flitsten, kunstmatige armen het publiek microfoons onder de neus drukten, hen de weg versperden en een bombardement van lastige vragen te verwerken kreeg. In "Nothing domestic" horen we op de achtergrond handelaren die de bezoekers wapens te koop aanbieden en zien we wapperende Amerikaanse vlaggen, die een menigte vertegenwoordigen. Het kunstwerk "The Star-Spangled Banner" brengt het Amerikaanse volkslied ten gehore, dat langzaam verandert in de uitvoering van "The Star-Spangled Banner" van Jimi Hendrix. Machines maken de dienst uit in "Machine gun waltz": machines voeren een balletscène op uit een wals van Strauss, afkomstig uit de soundtrack van Stanley Kubricks "2001: A Space Odyssey".Publicatie
De in Ierland geboren en in Frankrijk woonachtige Malachi Farrell studeerde in 1994-1995 aan de Rijksakademie in Amsterdam, waar hij les kreeg van onder anderen Daniël Buren. Zijn werk is niet eerder in een Nederlands museum getoond. Deze presentatie is tot stand gekomen in samenwerking met het Sprengel Museum in Hannover, en Galerie Xippas in Parijs.De publicatie Malachi Farrell, Manipulation is te koop in de museumwinkel (uitgeverij Revolver, ISBN 3-936919-04-6).
Tentoonstelling
Kunstmuseum Den HaagStadhouderslaan 41, Den Haag
Van 22 november 2003 t/m 15 februari 2004
Telefoon: 070 33 81 111
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken we ook veel aandacht aan kunst en kunstenaars. Lees Kunstbegrip als u meer wilt weten over de belangrijkste kunststromingen en kunstenaars.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Kunstbegrip
'Kunstbegrip: columns over kunst en kunstenaars' van Ruud van Capelleveen is een interessante en afwisselende publicatie en mede daarom geschikt voor elke kunstliefhebber.Met deze uitgave komt u veel te weten over de belangrijkste kunststromingen en kunstenaars uit met name de laatste eeuw.
Bekijk: Kunstbegrip
Lees verder: meer kunstenaars
Kunstenaars A/ZKunst en Cultuur
Kunst en Cultuur november 2003
Leestip
Neem een gratis abonnement op onze populaire nieuwsbrief: nieuws, feitjes en tips over Kunst, Geschiedenis en Cultuur.
Al twintig jaar een begrip in Nederland
bij liefhebbers van Kunst en Cultuur
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
bij liefhebbers van Kunst en Cultuur
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Kijken naar Kunst
In 'Kijken naar kunst' staan honderdvijftig interessante en fraai geïllustreerde verhalen van Ruud van Capelleveen over opmerkelijke kunstenaars. Hij koos interessante voorbeelden.De belangrijkste kunststromingen tussen de renaissance en de twintigste eeuw komen in deze uitgave ter sprake.
Kijken naar Kunst
Geschiedenis
Lees over de belangrijke episodes uit onze vaderlandse geschiedenis.Door de Nederlandse geschiedenis is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis

