Ben d'Armagnac
Retrospectieve tentoonstelling

Eigen plaats
Het werk van Ben d'Armagnac neemt binnen de Nederlandse kunstwereld een heel eigen plaats in. Opgeleid als etser woonde hij na zijn studietijd aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam korte tijd bij Anton Heyboer. Van Heyboer leerde hij zijn leven en zijn kunst zowel fysiek als spiritueel met elkaar in overeenstemming te brengen. Dat leidde tot een hoogst persoonlijk en zeer gevarieerd oeuvre.Ben d'Armagnac kreeg aanvankelijk bekendheid met de sobere bouwsels en stapelingen die hij met zijn artistieke partner Gerrit Dekker maakte. Beide mannen zochten met hun gezinnen een leven in afzondering en creëerden dat in Zeeland. Leven en werk stonden voor hen direct in het verlengde van elkaar, hetgeen indertijd in Nederland een unieke werkwijze was.
Innerlijke strijd
Na de artistieke breuk tussen Ben d'Armagnac en Gerrit Dekker in 1969, ontwikkelde Ben d'Armagnac een vocabulaire dat zich laat lezen als de neerslag van de innerlijke strijd, die hij steeds opnieuw levert om werkelijke vrijheid te vinden in zijn leven, om het grote gevecht van mens worden aan te gaan, zoals d'Armagnac het zelf verwoordde in een tekst uit 1974. Centraal daarin stond zijn emotionele verhouding met de mensen om hem heen. Zijn eenvoudige objecten evolueerden naar steeds gecompliceerdere installaties, waarbij de ruimte zelf, licht en geluid meespeelden.Performance kunst
Eind 1973 ging d'Armagnac voor het eerst de confrontatie aan met het publiek in wat hij zelf aanvankelijk een 'gebeurtenis' noemde. In de vier en een half jaar die volgden, ontwikkelde hij een serie intense performances die een grote invloed hadden op de ontwikkeling van de performance kunst. In zijn eigen tijd toen de performance ontstond als een nieuw medium in de kunsten; maar ook over de decennia heen naar de jongste generaties toe, die de eigen ontwikkeling als uitgangspunt nemen voor hun werk.Tijdelijkheid
Inherent aan het oeuvre van Ben d'Armagnac is tijdelijkheid, hetgeen ook het karakter van de tentoonstelling in grote mate bepaalt. De tentoonstelling is ruwweg uit drie delen opgebouwd: de periode in Zeeland waarin leven en werk van Ben d'Armagnac en Gerrit Dekker nagenoeg samenvielen (1967-1969), de periode waarin Ben d'Armagnac zijn beeldtaal alleen verder ontwikkelde in objecten en ruimtelijke installaties (1969-1973) en de periode waarin hij zijn performances ontwikkelde (1973-1978).Uit de eerste twee periodes zijn voornamelijk de etsen en enkele objecten bewaard gebleven, welke in Museum Het Domein te zien zijn. Daarnaast zijn vele werken bewaard in fotoreportages, kiekjes, artikelen en een enkel televisie-item.
Tentoonstelling
Museum Het DomeinKapittelstraat 6, Sittard
Van 12 november 2005 t/m 8 januari 2006
Telefoon: 046 451 3460
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken we ook veel aandacht aan kunst en kunstenaars. Lees Kunstbegrip als u meer wilt weten over de belangrijkste kunststromingen en kunstenaars.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Kunstbegrip

Met deze uitgave komt u veel te weten over de belangrijkste kunststromingen en kunstenaars uit met name de laatste eeuw.
Bekijk: Kunstbegrip
Lees verder: meer kunstenaars
Kunstenaars A/ZKunst en Cultuur
Kunst en Cultuur november 2005
Leestip
Neem een gratis abonnement op onze populaire nieuwsbrief: nieuws, feitjes en tips over Kunst, Geschiedenis en Cultuur.
Al twintig jaar een begrip in Nederland
bij liefhebbers van Kunst en Cultuur
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
bij liefhebbers van Kunst en Cultuur
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Kijken naar Kunst

De belangrijkste kunststromingen tussen de renaissance en de twintigste eeuw komen in deze uitgave ter sprake.
Kijken naar Kunst
Geschiedenis

Door de Nederlandse geschiedenis is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis