Nan Platvoet
Nederlandse graficus
De graficus Nan Platvoet (1909-1975) heeft een bijzonder oeuvre nagelaten, dat sinds 1975 wordt beheerd door de Stichting Handdrukken van Nan Platvoet. De stichting heeft de nalatenschap ondergebracht bij het Museum Henriette Polak in Zutphen.Advertenties, productcatalogi en logo's
In de jaren vijftig en zestig werkte de graficus Nan Platvoet regelmatig in opdracht van Nederlandse bedrijven, die na de oorlog nieuwe producten ontwikkelden, die de uitstraling van het dagelijks leven wezenlijk hebben veranderd. Nan Platvoet ontwierp advertenties, productcatalogi en logo's voor onder meer Philips in Eindhoven, de textielfabriek Hatéma uit Helmond en Gilde-stoffen uit Gouda. Zijn ontwerpen sloten goed aan bij de moderniseringen, die deze bedrijven in de jaren vijftig in gang zetten. Nan Platvoet bleek als geen ander in staat om de vernieuwingen op het gebied van techniek, productie en communicatiemiddelen een menselijk gezicht te geven.Experimenten
Naast zijn dagelijks werk als graficus tekende Nan Platvoet veel en experimenteerde hij met al zijn materialen uit zijn grafische werkplaats. Zijn experimenten leverden bijzondere handdrukken op. De serie Adam en Eva, die pas na zijn overlijden werd gevonden, is het overtuigende bewijs van Platvoets unieke kunstenaarschap.Handdruk
Een handdruk is de meest eenvoudige drukvorm. Als voorwerpen worden geïnkt en met de hand op een blad papier worden gestempeld, is er al sprake van een handdruk. Ieder kind dat met zijn stempels speelt maakt handdrukken. Het stempelen wordt bij een handdruk vaak gecombineerd met het werken met sjablonen. Stempels en sjablonen kunnen meerdere keren worden gebruikt. Maar een volgende handdruk zal altijd verschillen van een vorige. Iedere versie van een handdruk is dus uniek.Nan Platvoet begon al in het midden van de jaren vijftig met het maken van handdrukken. Hij stempelde met allerlei voorwerpen: letters en ornamenten uit zijn letterbak, de zijkant van een letterblok, maar ook met allerlei andere materialen, zelfs met sluitkurken van flessen. Uit stevig papier knipte hij sjablonen: mensen, dieren en ornamenten. Om een extra effect aan zijn handdrukken te geven werkte Nan Platvoet vaak op een vel papier, dat hij van tevoren met drukinkt een kleur gaf. Nan Platvoet gebruikte zelden inktkleuren, die direct uit een potje komen. Speciale kleuren bereikte hij door toevoeging van ongebruikelijke ingrediënten uit de natuur, zoals sap van eikels of rode bieten.
Loopbaan Nan Platvoet
Nan Platvoet werd in 1909 geboren op Texel. Later verhuisde de familie Platvoet naar Schellingwoude bij Amsterdam. Vader Platvoet werkte in de Amsterdamse havens. Nan hield van tekenen en verzamelde allerlei dingen, die hij in de buurt vond. Hij sorteerde zijn vondsten en stalde ze uit op een plankje. Als kind hield Nan Platvoet al van tekenen en schilderen. Zijn loopbaan startte in de crisisjaren, toen hij op veertienjarige leeftijd aan de slag ging als leerlingzetter bij de uitgeverij De Vooruitgang. Deze uitgeverij ging later op in De Arbeiderspers. Daarnaast volgde Nan Platvoet een opleiding aan de Grafische School in Amsterdam. In 1943 begon hij een eigen grafisch atelier en hij verzorgde vervolgens de opmaak van de tijdschriften International Lighting Review en Visie. International Lighting Review was een uitgave van het bedrijf Philips uit Eindhoven, waarmee de firma haar nieuwste lichtprojecten onder de aandacht van een internationaal publiek wil brengen. Visie was een tijdschrift voor interieurvormgeving en bood een podium voor de modernste visies ten aanzien van binnenhuisarchitectuur.Spectaculair overzicht
De tentoonstelling laat naast de indrukwekkende serie Adam en Eva, andere spectaculaire handdrukken zien. Daarnaast wordt zijn werk als graficus belicht aan de hand van de tijdschriftomslagen van International Lighting Review en Visie. Ook zullen sjablonen en verschillende ontwerpfasen van logo's en tijdschriften worden getoond.Tentoonstelling
Museum Henriette PolakZaadmarkt 88, Zutphen
Van 12 november 2005 t/m 29 januari 2006
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken we ook veel aandacht aan kunst en kunstenaars. Lees Kunstbegrip als u meer wilt weten over de belangrijkste kunststromingen en kunstenaars.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Kunstbegrip

Met deze uitgave komt u veel te weten over de belangrijkste kunststromingen en kunstenaars uit met name de laatste eeuw.
Bekijk: Kunstbegrip
Lees verder: meer kunstenaars
Kunstenaars A/ZKunst en Cultuur
Kunst en Cultuur november 2005
Leestip
Neem een gratis abonnement op onze populaire nieuwsbrief: nieuws, feitjes en tips over Kunst, Geschiedenis en Cultuur.
Al twintig jaar een begrip in Nederland
bij liefhebbers van Kunst en Cultuur
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
bij liefhebbers van Kunst en Cultuur
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Kijken naar Kunst

De belangrijkste kunststromingen tussen de renaissance en de twintigste eeuw komen in deze uitgave ter sprake.
Kijken naar Kunst
Geschiedenis

Door de Nederlandse geschiedenis is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis