Ronald de Bloeme
Tentoonstelling Piracy
Het Stedelijk Museum in Schiedam presenteert tot en met 11 januari 2009 de eerste solotentoonstelling in Nederland van Ronald de Bloeme. Ronald de Bloeme (Leeuwarden, 1971) noemt zijn werk piraterij: hij pikt fragmenten uit logo's, merktekens en verpakkingen. Deze kleurige vormen voegt hij samen in grote, blinkende schilderijen. Zijn ritmische composities zijn beweeglijk en complex, en op de grens van het herkenbare een onherkenbare. Met hun uitgestrekte, vaak horizontale formaat, tonen zij de persoonlijke remix van de dagelijkse informatieovervloed.De tentoonstelling "Piracy" omvat een royale keuze uit de recente schilderijen. Sinds 2000 woont en werkt Ronald de Bloeme in Berlijn. In 2007 ontving hij de belangrijke Duitse prijs voor de schilderkunst Energie van het bedrijf Vattenfall Europe Mining and Generation.
Dynamische schilderijen
De schilder Ronald de Bloeme eigent zich fragmenten toe uit logo's, reclame- en verkeersborden, pictogrammen voor bewegwijzering of de verpakking van kauwgom, sigaretten en meeneemkoffie. Met afwisselend matte en hoogglanzende lak worden deze fragmenten op het schildersdoek in een nieuwe ordening ondergebracht. Ook het testbeeld, motieven van vlaggen of fragmenten uit video en computerspelletjes gaan mee. Het resultaat hiervan zijn dynamische schilderijen, die met hun uitgestrekte, vaak horizontale formaten het ritme van de 21e eeuw weerkaatsen.Berlijn
Ronald de Bloeme verhuisde in 2000 naar Berlijn. Met een stipendium van het CBK in Rotterdam kon hij een half jaar terecht in het Künstlerhaus Bethanien. De kunstenaar bleef echter in Berlijn. In de acht jaar dat hij er nu woont, vond hij er professionele erkenning. In 2007 won Ronald de Bloeme de belangrijke Duitse prijs voor de schilderkunst Energie, van energiebedrijf Vattenfall. Daarbij hoorde een tentoonstelling in de Berlinische Galerie, Museum voor Moderne Kunst, Architectuur en Fotografie in Berlijn. Tegelijkertijd verscheen een overzichtscatalogus. In dit boek "Ronald de Bloeme, Piracy" zijn teksten opgenomen van Jörn Merkert (directeur Berlinische Galerie) en Christoph Tannert, curator en auteur van spraakmakende publicaties over eigentijdse schilderkunst, zoals New German Painting uit 2006.Popart en geometrische abstractie
Gezien in het licht van de moderne kunstgeschiedenis, is het werk van Ronald de Bloeme een mengeling van popart en geometrische abstractie. Maar zijn ritmische composities zijn zo beweeglijk, en ook zo complex, dat het onmogelijk is ze uitsluitend in een kunsthistorisch verband te bezien.De kunstenaar balanceert met opzet op de grens van het herkenbare en onherkenbare. Hij schept er een vilein plezier in om met zijn bonte lijnen de overzichtelijkheid van een metroplattegrond te paren aan de onnavolgbaarheid van het labyrint. En het formaat van zijn doeken versterkt die verwarring nog: zijn het macro- of microwerelden? Een uitzondering, omdat het zo heerlijk helder is, vormt het kleine schilderij "Identität" uit 2007. Hierin laat Ronald de Bloeme een beeldmerk zonder opsmuk of omvorming zien, in zijn oorspronkelijke kleur, duidelijk herkenbaar en uitvergroot in een isolement dat er de betekenis ervan versterkt. Het doek wordt gedomineerd door het sterretje van een bekend biermerk: een knipoog naar zijn Nederlandse herkomst.
Monografie Ronald de Bloeme
Behalve in het Stedelijk Museum Schiedam is de kunst van Ronald de Bloeme dit najaar ook te zien bij Galerie Nouvelles Images, Den Haag (van 8 november t/m 10 december 2008), onder de titel "Ronald de Bloeme, True Colour, nieuwe schilderijen".In de museumwinkel is de monografie "Ronald de Bloeme, Piracy" verkrijgbaar. Een tweetalige uitgave (Duits en Engels) van Vattenfall Europe Mining en Generation, Hamish Morrison Galerie en Galerie Nouvelles Images in 2008. Het is een rijk geillustreerde catalogus met teksten van Jörn Merkert (directeur Berlinische Galerie) en Christoph Tannert, criticus, curator en auteur van publicaties over de eigentijdse schilderkunst. Het boek is uitgegeven door Kehrer, Duitsland (136 pagina's, 29,80 euro).
Tentoonstellling
Stedelijk Museum SchiedamHoogstraat 112, Schiedam
Van 26 oktober 2008 t/m 11 januari 2009
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaarde nieuwsbrief schenken we ook veel aandacht aan kunst en kunstenaars. Lees Kunstbegrip als u meer wilt weten over de belangrijkste kunststromingen en kunstenaars.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Kunstbegrip
'Kunstbegrip: columns over kunst en kunstenaars' van Ruud van Capelleveen is een interessante en afwisselende publicatie en mede daarom geschikt voor elke kunstliefhebber.Met deze uitgave komt u veel te weten over de belangrijkste kunststromingen en kunstenaars uit met name de laatste eeuw.
Bekijk: Kunstbegrip
Lees verder: meer kunstenaars
Kunstenaars A/ZKunst en Cultuur
Kunst en Cultuur november 2008
Leestip
Neem een gratis abonnement op onze populaire nieuwsbrief: nieuws, feitjes en tips over Kunst, Geschiedenis en Cultuur.
Al twintig jaar een begrip in Nederland
bij liefhebbers van Kunst en Cultuur
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
bij liefhebbers van Kunst en Cultuur
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Kijken naar Kunst
In 'Kijken naar kunst' staan honderdvijftig interessante en fraai geïllustreerde verhalen van Ruud van Capelleveen over opmerkelijke kunstenaars. Hij koos interessante voorbeelden.De belangrijkste kunststromingen tussen de renaissance en de twintigste eeuw komen in deze uitgave ter sprake.
Kijken naar Kunst
Geschiedenis
Lees over de belangrijke episodes uit onze vaderlandse geschiedenis.Door de Nederlandse geschiedenis is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.