Norm is vorm
Stijl als keuze
Het Kunstmuseum Den Haag toont, in samenwerking met de stichting Den Haag Design en Overheid, in de tentoonstelling 'Norm = Vorm' in hoeverre sociale én wettelijke normen in iets meer dan een eeuw geleid hebben tot een vormgeving die betaalbaar en voor iedereen toegankelijk is.Iedereen heeft een persoonlijke stijl die zich uit in kleding, wooninrichting en het type auto waarin u rijdt. De keuzes die we hierin kunnen maken lijken overvloedig en individueel, maar nog nooit zijn er zoveel producten om ons heen eigenlijk hetzelfde geweest. En dat is maar goed ook, want anders zou een spijkerbroek of een meubelstuk onbetaalbaar zijn. Vanaf het begin van de industrialisatie hebben ontwerpers zich ingezet voor alle voordelen van standaardisatie van producten.
August Lingner
In een kledingwinkel vinden we het heel vanzelfsprekend dat er verschillende maten zijn: small, medium, large. Maar hoe bepaal je eigenlijk de grootte van zo'n maat? Vanaf het begin van de twintigste eeuw zijn er grote hoeveelheden metingen gedaan waardoor deze gemiddelde gegevens bekend zijn. In de jaren 1920 werd door August Lingner, uitvinder van Odol mondwater, de levensgrote glazen mens geïntroduceerd, waarin de spieren, pezen en zenuwen zichtbaar zijn en waarmee de mens als `machine' werd benaderd. Dit markeert het begin van het in kaart brengen van de maten van de gemiddelde mens; hoe groot zijn voeten, handen en hoofd. En hieruit volgden de standaards voor hoe groot een broek in maat L moet zijn, hoe hoog een aanrechtkastje of hoe diep een bank.Size China
Tot nu toe werden de Westerse data voor alle bevolkingsgroepen ter wereld gebruikt, maar deze standaardmaten blijken niet toereikend voor bijvoorbeeld de Aziatische markt. Op dit moment is er daarom een grootschalig meetproject aan de gang: size China. Hierin worden de hoofden en gezichten van talloze Chinese mannen en vrouwen gemeten om achter de verschillende gemiddelden te komen. Op basis van deze gegevens zijn er aluminium hoofden gemaakt die (Westerse) fabrikanten kunnen bestellen om goedpassende zonnebrillen, hoeden en motorhelmen te maken voor de groeiende Chinese markt.Bruynzeel
Naast deze prototypen van de gemiddelde mens, zijn er in de tentoonstelling talloze voorbeelden te zien van objecten die ons dagelijks omringen maar waarbij we wellicht nooit stil staan dat aan het ontwerpen ervan allerlei norm- en regelgeving te pas komt. Zo toont het museum de Aquila-keuken ontworpen in 1965 door Kho Liang Le voor de Nederlandse firma Bruynzeel. Het uitgangspunt van deze modulaire keuken die vrij van de grond hangt, is dat alles binnen reik- en werkhoogte moet zijn. Toch ziet de keuken eruit als een knap staaltje design.Levi Vintage collectie
Een laatste invloedrijke normgever is de consument zelf. De cultuur waarin hij leeft, bepaalt of een ontwerp succes heeft. Getoonde voorbeelden hiervan zijn kledingstukken als T-shirts en spijkerbroeken die door de jaren heen vrijwel niet aan verandering onderhevig zijn geweest. De broek uit de Levi Vintage collectie uit 1999 grijpt terug op een model uit de jaren 1980, dat weer gebaseerd is op de originele werkmansbroek uit de negentiende eeuw. Tegelijkertijd wordt deze populaire broek door het toevoegen van zakken en stukken steeds aangepast aan de moderne smaak en mode-eisen.Tentoonstellingscatalogus
De tentoonstelling 'Norm = Vorm' toont de rol van de ontwerper in de standaardisatie van producten. In eerste instantie keert hij zich ertegen, want het lijkt een beperking van zijn creatieve vrijheid. Maar steeds meer zagen ontwerpers de voordelen ervan: goedkope productie, slimme huizen en producten en de mogelijkheid grote groepen van de bevolking te kunnen bereiken.Bij de tentoonstelling met ontwerpen van Charles Eames, Herbert Lindinger, Ettore Sottass, Pierre Paulin en Kisho Kurokawa en bruiklenen uit onder meer het Franse museum Centre Pompidou, verschijnt een rijk geïllustreerde catalogus geschreven door Timo de Rijk. De tentoonstelling 'Norm = Vorm' is onderdeel van het programma van Den Haag, Design en Overheid.
Tentoonstelling
Kunstmuseum Den HaagVan 8 mei t/m 15 augustus 2010
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken we ook veel aandacht aan kunst en kunstenaars. Lees Kunstbegrip als u meer wilt weten over de belangrijkste kunststromingen en kunstenaars.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Kunstbegrip
'Kunstbegrip: columns over kunst en kunstenaars' van Ruud van Capelleveen is een interessante en afwisselende publicatie en mede daarom geschikt voor elke kunstliefhebber.Met deze uitgave komt u veel te weten over de belangrijkste kunststromingen en kunstenaars uit met name de laatste eeuw.
Bekijk: Kunstbegrip
Lees verder: meer kunstenaars
Kunstenaars A/ZKunst en Cultuur
Kunst en Cultuur mei 2010
Leestip
Neem een gratis abonnement op onze populaire nieuwsbrief: nieuws, feitjes en tips over Kunst, Geschiedenis en Cultuur.
Al twintig jaar een begrip in Nederland
bij liefhebbers van Kunst en Cultuur
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
bij liefhebbers van Kunst en Cultuur
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Kijken naar Kunst
In 'Kijken naar kunst' staan honderdvijftig interessante en fraai geïllustreerde verhalen van Ruud van Capelleveen over opmerkelijke kunstenaars. Hij koos interessante voorbeelden.De belangrijkste kunststromingen tussen de renaissance en de twintigste eeuw komen in deze uitgave ter sprake.
Kijken naar Kunst
Geschiedenis
Lees over de belangrijke episodes uit onze vaderlandse geschiedenis.Door de Nederlandse geschiedenis is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis

