Kunst en Cultuur maart 2009
Jan Toorop in Nijmegen

Jan Toorop in Nijmegen
Kunstenaarsechtparen in Den Haag

Liefde, kunst en passie
Marga Linnenbrink

Marga Linnenbrink
Echoes en Cave Woman

Echoes en Cave Woman
Exotische mens in Teylers

Exotische mens
Protestantisme in Limburg

Protestantisme in Limburg
Van hoge naar nieuwe kunst
Hans Abbing betoogt in "Van hoge naar nieuwe kunst" met kracht van overtuiging, dat de hoge kunst over haar historische hoogtepunt heen is. De bezoekersaantallen nemen gestaag af, terwijl de kosten blijven stijgen. Als voorbeeld plaatst Abbing de open en communicatieve cultuur van de popmuziek tegenover de formele en in zichzelf gekeerde klassieke muziek praktijk.Sfeer en emotie zijn bepalend geworden in de voorkeur en keuze van het publiek. Nieuwe kunst onderscheidt zich vooral van de gevestigde kunsten door de ongedwongen en informele sfeer. Haar publiek groeit, is gretig en ongedwongen.
Innovatie, inventiviteit en marktwerking zijn de krachten van de nieuwe kunst, terwijl de hoge kunst is opgesloten geraakt in een vicieuze cirkel van inertie, zelfvoldaanheid en subsidie.
Jef Diederen
De beeldend kunstenaar Jef Diederen is in maart 2009 op 88-jarige leeftijd overleden in zijn woonplaats Amsterdam. Jef Diederen behoorde met Peter Defesche, Ger Lataster en Pierre van Soest tot de naoorlogse kunstenaars die ook de Amsterdamse Limburgers werden genoemd.Jef Diederen (Heerlen, 1920) werd sterk beïnvloed door de stijl van Cobra. Diederen werd vooral bekend als schilder van lyrische, kleurrijke landschappen die balanceerden tussen abstract en figuratief. Hij maakte veel tekeningen en schilderijen over de Tweede Wereldoorlog en de Vietnamoorlog. Ook onderdrukte volken werden vaak als onderwerp gekozen door deze geëngageerde kunstenaar. Daarnaast waren de Limburgse mijnen en het Limburgse landschap terugkerende onderwerpen in het werk van Jef Diederen.
Edith Dekyndt
Witte de With in Rotterdam presenteert Agnosia, een solotentoonstelling met nieuwe en recente werken van de Belgische kunstenaar Edith Dekyndt (1960, Ieper, België). In de afgelopen twee decennia heeft Dekyndt een kunstpraktijk ontwikkeld die gekarakteriseerd wordt door een minimale en speelse esthetiek. Haar veelzijdige oeuvre bestaat uit een groot aantal videowerken, diaprojecties, sculpturen en geluidswerken. In haar videowerken maakt Edith Dekyndt vaak met een doelbewust onregelmatige, minimalistische benadering, gebruik van de methodische exploraties van experimentele videokunst. Ze speelt met de beperkingen van opnametechnologieën en toont schijnbaar eenvoudige, levensechte beelden die, in haar eigen woorden, "noch spectaculair noch lichtverteerbaar zijn" en de relatie tussen subjectiviteit en de wereld van feiten ondervragen.Witte de With, Center for Contemporary Art Rotterdam, t/m 26 april 2009
Pierre van Soest 1930-2001
In Museum van Bommel van Dam kunt u een overzicht van meer dan vijftig jaar kunstenaarschap van Pierre van Soest bewonderen.De van oorsprong Venlose kunstenaar Pierre van Soest maakt rond 1970 werken waarvoor hij put uit architectuur en filmcultuur. Tevens zien we op zijn doeken en tekeningen sterk vervreemde aspecten uit het dagelijkse leven en heroriëntaties op het kunsthistorische verleden. Werken van grote meesters uit de schilderkunst, zoals Van Eyck, Bosch en Rubens, fungeren als bijzonder vruchtbaar vertrekpunt voor baanbrekend eigen werk met een onverwisselbare signatuur. Het is de eerste keer in Nederland dat Van Soests oeuvre zo breed wordt getoond.
De tentoonstelling in Museum van Bommel van Dam in Venlo is tot en met 5 april 2009 te bezichtigen.
Op zoek naar de ideale vrouw
In het Noordbrabants Museum kunt u kennismaken met de ideale vrouw. In deze expositie ziet u de ideale vrouw van vroeger en vandaag in een unieke mix van kunst en media.Bij ideaal denken we al gauw aan schoonheid. Een mooi en sexy uiterlijk is echter een typische ideaal uit de twintigste eeuw. Lange tijd werd de vrouw geacht heel andere deugden te hebben. Naast schoonheid moest ze ook traditionele eigenschappen bezitten als echtelijke trouw, huiselijkheid en vroomheid. Bovendien moest ze een toegewijd moeder zijn, wijs en daadkrachtig.
Tot aan de vrouwenemancipatie werd het beeld van de ideale vrouw bepaald door het wensenpakket van de man. In gedragsboeken stonden voortreffelijke vrouwen uit de Bijbel en de klassieke oudheid beschreven. Dit soort rolmodellen werd afgebeeld op prenten en schilderijen, maar ook op meubels of ander huisraad.
De tentoonstelling in het Noordbrabants Museum is nog te zien tot 3 mei 2009
Cornelia Schleime
Onder de titel Love Affairs presenteert Museum van Bommel van Dam in Venlo monumentale olieverfschilderijen. De zinderende, sensuele spanning spat van de figuratieve doeken af, die qua formaat billboards naar de kroon steken. Tevens toont het museum aquarellen op papyrus, waarop onder andere surrealistische, scènes met Paus Johannes Paulus Il, maar ook erotische voorstellingen staan. Series als Mutation, waarin leven en dood telkens op wonderlijke wijze met elkaar verbonden worden, en het feeërieke, soms absurde Zophologie openbaren het grote tekentalent van Cornelia Schleime.Deze tentoonstelling is nog tot 5 april 2009 in Museum van Bommel van Dam in Venlo te zien.
Annemieke Broenink
Tot 29 maart kunt u in Galerie Lous Martin kennismaken met het werk van de jonge ontwerpster Annemieke Broenink.Broenink studeerde modevormgeving aan de Hogeschool voor de Kunsten te Arnhem en werkte vervolgens een tiental jaren in Amsterdam in het hoog segment confectie en in styling en couture. In 2004 is ze begonnen met het ontwerpen van een eigen collectie shawls en accessoires.
Annemieke Broenink ontwikkelt en produceert alles in haar eigen atelier. In 2009 concentreert ze zich op de uitbreiding van haar collectie op basis van rubber, waar zij met een zelf ontwikkelde techniek kantachtige halssieraden en shawls van maakt, al dan niet in combinatie met chiffon. Haar werk beweegt zich op het grensgebied tussen kleding en sieraden.
Galerie Lous Martin, Kromstraat 3, Delft.
Marc Ronet
De Franse kunstenaar Marc Ronet, laatste levende artiest van de gekende Groupe de Roubaix , toont van 8 maart tot 26 april 2009 zijn nieuwste collectie schilderijen , tekeningen en etsen - het werk over een periode van twee jaar - in première in De Queeste Kunstkamers.Ronet wiens werk ruim is opgenomen in de collecties van de Noord-Franse musea zoals La Piscine te Roubaix, Het museum van hedendaagse kunst van Villeneuve D'Asq, de musea van Duinkerke, Het museum van Schone Kunsten van Tourcoing aarzelt niet de klassieke structuren van het doek te deconstrueren.
Marc Ronet schildert, nagelt, integreert stokken in de structuur, presenteert asymmetrische diptieken. Hij ziet het canvas als een huid die hij op de grond met krachtige bewegingen in de verf zet of afschraapt soms tot hij er bijna doorheen zit. De vormen die zo vanuit zijn diepste gevoelens worden neergezet doen denken aan eindeloze landschappen, onpeilbare dieptes, een complexe gelaagdheid van kleuren die zich vaak vanuit het donker aandienen om zich geleidelijk des te intenser aan het oog te openbaren. Zoals elke grote meester is hij een schilder van licht.
De Queeste Kunstkamers, Trappistenweg 54, 8978 Abele/Watou (B)
NOK 3
NOK 3 onderscheidt zich van de twee voorgaande edities die te zien waren in het Nationaal Rijtuigmuseum, Landgoed Nienoord te Leek. Dit uit zich in meer ruimte voor hedendaagse figuratie in twee en drie dimensies, in expressionistische en conceptuele schilderkunst, in de keuze voor verschillende vormen van fotografie en in een presentatie van jonge Noordelijke videokunstenaars.NOK 3 is trouw aan zijn principes: het tonen van rijkdom en verscheidenheid van kunst in een directe confrontatie met het publiek. De organisatie van NOK beijvert zich om de getoonde werken ter plekke onder de aandacht te brengen en toe te lichten. Zij wil particulieren en bedrijven er toe bewegen beeldende kunst een plaats te geven in de eigen werk- of woonomgeving. Alle in NOK 3 tentoongestelde werken zijn te koop.
Tot 8 maart 2009 in Museum Belvedere in Heerenveen
Amnestie van een landschap
Ruim twee jaar lang was het gebied rondom de nieuwe N470 het decor voor de opnames voor het project Een dag uit het leven van een provinciale weg. Honderdtwintig bewoners, forenzen en passanten lieten een filmteam meerijden op hun vaste route. Onderweg vertelden de weggebruikers hun verhaal en gaven zij hun visie op het veranderende landschap om hen heen. Naar aanleiding van deze portretten zijn de video installatie Amnesie van een landschap, waarin alle honderdtwintig mini-roadmovies een plek hebben, en een gelijknamige documentaire gemaakt.Op 7 maart 2009 wordt het geheel gepresenteerd op een steenworp afstand van de Klapwijkse Knoop, het hart van de N470.
Pannenkoekenboerderij "De Soete Suikerbol", Ade 23, Pijnacker
7 maart 2009: 13:30 uur.
Lees verder: meer kunstenaars
Kunstenaars A/ZKunst en Cultuur
Leestip
Neem een gratis abonnement op onze populaire nieuwsbrief: nieuws, feitjes en tips over Kunst, Geschiedenis en Cultuur.
Al twintig jaar een begrip in Nederland
bij liefhebbers van Kunst en Cultuur
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
bij liefhebbers van Kunst en Cultuur
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Kijken naar Kunst

De belangrijkste kunststromingen tussen de renaissance en de twintigste eeuw komen in deze uitgave ter sprake.
Kijken naar Kunst
Geschiedenis

Door de Nederlandse geschiedenis is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis